Metody pracy

 

 

Nauka poprzez zabawę

 

W trakcie terapii logopedycznej stosuję różne metody, które są dostosowane do umiejętności i możliwości dziecka. Najważniejszym celem jest poprawna wymowa, lecz wykorzystywane ćwiczenia służą również poszerzaniu świadomości językowej dzieci, ćwiczeniu koncentracji uwagi, spostrzegawczości, pamięci, logicznego myślenia, nauki czytania oraz ćwiczeniu motoryki małej i dużej. Nauka wymowy jest prowadzona w formie zabawowej: gry logopedyczne, zabawy ruchowe, ćwiczenia słuchowe i dźwiękowe pomagają w przyjemny dla dziecka sposób przyswoić „trudne głoski”.

Spośród poszczególnych rodzajów ćwiczeń, które są wykorzystywane w terapii logopedycznej, można wymienić:

  • demonstrację i wyjaśnienie prawidłowego ułożenia narządów artykulacyjnych;

  • uczulanie miejsc artykulacji;

  • gesty wizualizacyjne;

  • mechaniczne ułożenie narządów artykulacyjnych;

  • wykorzystanie czynności fizjologicznych do wywoływania głosek (wibracji warg, dmuchanie);

  • ćwiczenia artykulacyjne;

  • ćwiczenia fonacyjne;

  • ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne („gimnastyka buzi i języka”);

  • ćwiczenia słuchu fonemowego;

  • ćwiczenia oddechowe.

 

 

 

 

 

Metoda Krakowska

 

W przypadku dzieci z zaburzoną komunikacją językową proponuję podjęcie terapii metodą krakowską, opracowaną przez prof. Jagodę Cieszyńską. Polega ona na stymulacji rozwoju intelektualnego dziecka, przez co równomiernie rozwijają się różne funkcje poznawcze, w tym – mówienie i rozumienie mowy.
Poniżej znajdują się konieczne do spełnienia podczas terapii wytyczne (źródło: szkolakrakowska.pl):

  1. Terapia słuchowa – program „Słucham i uczę się mówić”.

  2. Stymulacja naśladowania mowy ze wsparciem Gestów Artykulacyjnych lub Manualnego Torowania Głosek (u dzieci nie naśladujących mowy).

  3. Terapia funkcji wzrokowych (między innymi: koncentrowanie wzroku na twarzach, obrazkach, identyfikowanie obrazków, analiza synteza wzrokowa na materiale tematycznym-konkretnym i atematycznym-symbolicznym).

  4. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® i kształtowanie systemu językowego poprzez programowanie.

  5. Budowanie kompetencji komunikacyjnej i językowej poprzez prowadzenie Dziennika wydarzeń. 

  6. Diagnoza dominacji stronnej umożliwiająca wybór dominującej ręki.

  7. Stymulacja zabawy (od naśladowania elementów zabawy tematycznej do rozbudowanych sekwencji z użyciem języka w dialogach).

  8. Stymulacja lewej półkuli mózgu (naśladowanie, kontynuowanie, uzupełnianie sekwencji i szeregów, wskazywanie relacji, naśladowanie symbolicznych, linearnych, sekwencyjnych wzorów z klocków).

  9. Terapia zachowań społecznych (stosowanie się do reguł, nawiązywanie kontaktu z dorosłymi, starszymi dziećmi i rówieśnikami).

  10. Stymulacja funkcji motorycznych (manualnych, planowania ruchu  i motoryki dużej).

  11. Stymulacja przetwarzania bodźców smakowych, zapachowych i dotykowych (poznawanie smaków, zapachów i wrażeń dotykowych poprzez język).

  12. Stymulacja pamięci (ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej na materiale konkretnym i symbolicznym).

  13. Ćwiczenia kategoryzacji (od kategorii prymarnych do językowo wyrażonych).

  14. Ćwiczenia myślenia sytuacyjnego i przyczynowo-skutkowego.

  15. Ćwiczenia myślenia przez analogię.